Filmrecension

2009-10-02 @ 12:50:56

”Coco – livet före Chanel”

Tid: 1h 50min

Genre: Drama

Bety: 4/5

Det är berättelsen om tiden innan Coco Chanel blev en välkänd modedesigner som är central i det här franska dramat med Audrey Tautou i huvudrollen. Gillar du kärlekshistorier lika mycket som franska miljöer och mode är detta en film för dig!

Som tioåring lämnas Coco på ett barnhem tillsammans med sin syster och efter en tuff uppväxt satsar hon till en början på kabaréframträden samtidigt som hon jobbar med sömnad. Genom att flytta in som gäst och hålldam hos en äldre, rik adelsman lyckas Coco ta sig in bland eliten och kom att utmärka sig på många sätt bland kvinnorna. Hon använde byxor då ingen annan kvinna gjorde det, hon slängde korsetten i förmån för komfort och skapade en elegant kvinnlig stil av det rådande herrmodet som än idag är klassiskt och trendsättande. Det var med hjälp av pengar från sin älskare som Coco sedan slog igenom som designer i Paris, men filmen fokuserar främst på kärlekshistorien och tiden innan, tyvärr visas inte lika mycket mode som man kunnat önska.

I sin helhet är det en vackert berättande historia om Cocos uppväxt och hennes stora ambition att göra karriär och bryta den kvinnliga modetrenden i ett mansdominerat samhälle. Trots att Coco fick hjälp i sin karriär och man kan tycka att hon både utnyttjade och lät sig utnyttjas av männen, så vågade hon trots allt att satsa på sig själv och hon stod för den hon var. Det var en film att njuta och inspireras av. Det enda jag saknade var mer av det fantastiska modet som Coco skapade och hur idéerna faktiskt utvecklades från början.

Förhoppningsvis får vi följa upp historien till hur varumärket Coco Chanel blev en framgångssaga i Jan Kounens kommande film "Coco Chanel & Igor Stravinskij". Så för er, som liksom jag vill se mer Chanel-inspirerat mode från 20-talets Paris, har vi något att se fram emot.